Diensten

Retail Adviesbureau Nederland heeft jarenlange ervaring op het gebied van retail. Hiermee geven wij gedegen advies en begeleiden wij bij de succesvolle implementatie van uw projecten. Wij zijn actief op het gebied van de onderstaande onderwerpen. Eventueel combineren wij deze activiteiten om tot het beste resultaat voor uw organisatie te komen.

Advies
Retail Adviesbureau Nederland kent het retaillandschap en adviseert zo bij retailvraagstukken in brede zin. Retail Adviesbureau Nederland scant, analyseert, beoordeelt en adviseert om zo te komen tot onderscheidende plannen. Plannen zijn er om uitgevoerd te worden en resultaat te boeken. Strategisch advies dat direct kan worden geïmplementeerd door de praktische benadering.
Assortiment ontwikkeling
Het analyseren van het huidige assortiment en geven van advies met betrekking tot het ideale assortiment voor uw bedrijf en uw doelgroep.
Concept ontwikkeling
Concept ontwikkeling wordt gebruikt om tot veranderingen en innovaties te komen. Bent u op zoek naar innovaties of heeft u ideeën over het innoveren van uw organisatie, formule, product en/ of dienst?

Doordat wij als retail specialisten weten wat er speelt in de markt en onder de consument, kunnen wij meedenken en u adviseren bij het (door)ontwikkelen van het concept om zo tot een succesvolle (her)introductie te komen.

Formule ontwikkeling
Het ontwikkelen van een nieuwe formule en het doorontwikkelingen van een bestaande formule is een complex proces.

Een onderscheidend concept is de basis van het succes van een formule, gebaseerd op de juiste strategie en een zorgvuldige analyse.

Onze specialisatie is het analyseren, ontwerpen en realiseren van winkelconcepten en winkelformules. Op basis van de uitgangspunten en merkwaarden van uw bedrijf, de actuele en internationale detailtrends en consumentengedrag en een goed onderbouwde visie op de toekomst, komt de formule tot zijn recht.

Formule scan
Op de winkelvloer moet alles kloppen; de juiste producten, op de juiste plaats en tegen de juiste prijs.

Winkelbeleving en uitstraling, de look & feel van een formule, zijn cruciaal.

Met de formule scan brengen wij de sterke en zwakke punten van uw formule in kaart. De formule scan is een doeltreffende methode waarmee wij in een bondige rapportage de belangrijkste formule punten beetpakken. Onze analyse van de winkels, conclusie en aanbevelingen zorgen ervoor dat u met de volgende stap van uw formule aan de slag kunt gaan.

Inkoop & Category Management
Category Management is het strategisch managen van productgroepen door samenwerking tussen retailers en leveranciers, met als doel de omzet en winst te maximaliseren door klanttevredenheid.

Category Management is en continu, lange termijn business filosofie, vaak benaderd door een reeks van korte termijn projecten en gebaseerd op nauwe samenwerking tussen retail en leverancier op basis van informatiedeling.

Inkoop:
Het opstellen van een inkoopplan.

Stap 1: analyse van uw huidige inkoopsituatie aan de hand van de ABC-analyse
Stap 2: bepaal de huidige en gewenste inkoopsituatie
Stap 3: formuleer uw inkoopdoelstellingen
Stap 4: maak het inkoopplan
Stap 5: voer het plan uit
Stap 6: boek het resultaat

Interim & Project Management
Retail Adviesbureau Nederland weet wat er speelt in de retail branche.

Wij hebben een uitgebreide ervaring op het gebied van general management, commercie, inkoop, category management, supply chain en marketing.

Onze aanpak is te typeren als resultaat management. Met interim of project managers die weten dat zij binnenkomen voor een concrete opdracht. Waar de opdrachtgever samen met de manager en Retail Adviesbureau Nederland heldere doelen, tijd en middelen voor heeft opgesteld.

Een tijdelijke manager lost problemen op, voert veranderingen door en doet dat door verbindingen te leggen tussen de mensen in de betreffende organisaties en hen te inspireren.

Daadkracht en expertise zijn belangrijke succesfactoren voor een geslaagde interim-periode. met gevoel voor de cultuur en de groeikansen van de organisatie, zet een interim manager duurzame rendementsverbeteringen in gang.

Mystery shopping
Mystery shoppers in de huid van de klant.
Bij mystery shopping bezoekt een mystery shopper de vestigin(en) van uw organisatie. De rapportage geeft inzicht in de wijze waarop de mystery shopper wordt geholpen door de medewerker. Hierbij wordt specifiek gekeken naar de mate waarin de medewerkers servicegericht en verkoopgerecht werken.

Mystery shopping geeft antwoord op de volgende vragen:
– Hoe beleeft de klant onze vestiging of organisatie?
– Is de kwaliteit van ons verkoop- en serviceproces op peil?
– In welke mate staan we onze klanten vriendelijk en professioneel te woord?
– Halen onze medewerkers het maximale uit een verkoop?
– Bieden we de klant voldoende redenen om terug te komen?
– Zouden klanten ons aanbevelen?

Iedere klant is uniek, heeft specifieke wensen en verwacht een deskundige medewerker te spreken. Mystery shopping helpt u bij het achterhalen van verbeterpunten op dit gebied.

Opleiding & Coaching
Wij trainen, motiveren en coachen mensen in bedrijven en op de winkelvoer. Het doel en resultaat is het verhogen van service- en klantgerichtheid en een beter rendement realiseren, zowel op persoonlijk als commercieel vlak.

Onze dienstverlening op het gebied van opleiding en coaching;
– Trainen gen begeleiding op alle niveaus in een retail organsiatie
– Doelgerichte opleidingsmodules
– Persoonlijke coaching

Doelstelling van opleiding- en coaching sessies:
– Verdieping van talenten en ontwikkeling van persoonlijke groei
– Ontwikkeling van de persoonlijke vaardigheden voor een ondernemende houding en voor slagvaardig gedrag

Product innovatie
Het succes van een innovatie wordt bepaald door zowel de strategie als de implementatie hiervan.

Retail Adviesbureau Nederland draagt nieuwe product innovaties aan voor uw assortiment en geeft advies met betrekking tot de nieuwe innovaties die uit uw organisatie komen. Dit doen wij niet alleen op basis van onze kennis van de consument, de branche en de trends die hierin spelen, maar ook door de potentie van de innovatie te bekijken. Daarnaast kunnen wij u in contact brengen met de juiste personen, van producent tot retailer, om van de innovatie tot in detail een succes te maken.

Retail inspiratieronde
Gedurende deze tour wordt u geheel meegenomen in het onderwerp naar keuze. Een retail inspiratieronde wordt dan ook volledig afgestemd op de vraag en behoefte van de klant. Enkele voorbeelden van onze tours zijn: blurring, supermarkten, out-of-home, vegan, etcetera.

De retail inspiratieronde kan worden gestart met een verdiepende, interactieve presentatie op het onderwerp. Enkele topics die hierin worden aangekaart zijn: marktbeschrijving, doelgroep, trends en concurrentie, toegespitst op het onderwerp. Na deze presentatie gaan we het “veld” in. Vooraf worden er door Retail Adviesbureau Nederland plekken geselecteerd die inspiratie bieden op het specifieke onderwerp en die tijdens de tour worden bezocht. Uiteraard wordt er gedurende de ronde achtergrond informatie m.b.t. het onderwerp gegeven.

Er kan voor worden gekozen om gedurende de tour binnen één stad meerdere locaties te bekijken of om binnen een bepaald gebied (voorbeeld de Randstad) meerdere locaties te bezoeken. Dit is afhankelijk van uw wensen.

Aan het eind van de retail inspiratieronde bent u ondergedompeld in het onderwerp en heeft u de laatste trends en concepten gezien, waardoor u weet wat er speelt in de markt en de doelgroep.

Strategie & Positionering
Positionering: een relevante belofte waarmaken.

Retail Adviesbureau Nederland begeleidt retail ondernemingen bij het bepalen van de juiste strategie en positionering.

De belangrijkste functies van een strategie zijn:
– Beschrijving van de merkpersoonlijkheid van het bedrijf
– Creëren van onderscheid ten opzichte van de concurrentie
– Kader voor planning en dagelijks handelen passend binnen de lange termijn doelstellingen
– Motivatie; niet alleen weten wat we moeten doen maar ook waarom, zorgt voor gemotiveerde medewerkers die samenwerken aan het gezamenlijke doel

Trend watching
Retail is constant in beweging en het is zaak met de juiste trends mee te gaan om relevant te blijven.

Retail Adviesbureau Nederland staat midden in het retaillandschap en weet hierdoor haarfijn de nieuwste trends te herkennen. Niet alleen door naar retail te kijken, maar juist ook naar andere sectoren, landen en continenten. Wij kunnen u hierdoor aangeven wat in de komende jaren relevant gaat zijn binnen uw branche, zodat u voorbereid bent op de toekomst en de juiste koers bevaart met uw organisatie.

Vestigingsplaatsonderzoek
Een vestigingsplaatsonderzoek geeft u inzicht in het (toekomstige) potentieel en succes van een locatie voor uw organisatie. Gedurende een vestigingsplaatsonderzoek maken wij gebruik van de volgende 3 methoden:

Witte vlekkenplan:
Retailers zoeken continu naar geschikte locaties voor uitbreiding en netwerkverdichting. Het witte lekenplan kan u hierbij helpen. Wij geven aan wat potentiëlle uitbreidingslocaties zijn voor uw formule aan de hand van uw specifieke formule kenmerken en locatie eisen.

Vestigingsplaatsonderzoek:
Vestigingsplaatsonderzoek inclusief omzetpotentie voor nieuwe locaties of relocaties. Bij een vestigingsplaatsonderzoek baseren we ons zowel op deskresearch als op locatie- en concurrentie-analyse ter plaatse door een ervaren ex-retailers.

Quick scan:
Een bondige en snelle analyse inclusief omzetpotentie van het verzorgingsgebied inclusief de aanwezigheid van de concurrentie op basis van deskresearch.

Winkel acquisitie
Het succes van een winkelgebied is afhankelijk van het aanbod. Nu steeds meer gebieden te maken hebben met leegstand, o.a. vanwege internet, is het des te belangrijker om een relevant aanbod te bieden aan de consument.

Retail Adviesbureau Nederland kent het retaillandschap. Door middel van een analyse van het gebied, wordt in overleg met de opdrachtgever een positionering van het gebied bepaald. Aan de hand hiervan doet Retail Adviesbureau Nederland acquisitie om relevante retailers aan te trekken. Dit kan in de vorm zijn van bestaande retailers die willen uitbreiden, kansen creëren voor startende ondernemers en het aantrekken van nieuwe franchisers voor franchise organisaties.

Doelstelling van de winkel acquisitie is het aantrekkelijker maken van- en relevant houden van het winkelaanbod voor de consument.