Diensten

Retail Adviesbureau Nederland heeft jarenlange ervaring op het gebied van retail. Wij zijn gespecialiseerd in commerciële vraagstukken en locatiebeleid.

Advies
Retail Adviesbureau Nederland kent het retaillandschap en adviseert zo bij retailvraagstukken in brede zin. Retail Adviesbureau Nederland scant, analyseert, beoordeelt en adviseert om zo te komen tot onderscheidende plannen. Plannen zijn er om uitgevoerd te worden en resultaat te boeken. Strategisch advies dat direct kan worden geïmplementeerd door de praktische benadering.
Assortiment ontwikkeling
Het analyseren van het huidige assortiment en geven van advies met betrekking tot het ideale assortiment voor uw bedrijf en uw doelgroep.
Formule ontwikkeling
Het ontwikkelen van een nieuwe formule en het doorontwikkelingen van een bestaande formule is een complex proces.

Een onderscheidend concept is de basis van het succes van een formule, gebaseerd op de juiste strategie en een zorgvuldige analyse.

Onze specialisatie is het analyseren, ontwerpen en realiseren van winkelconcepten en winkelformules. Op basis van de uitgangspunten en merkwaarden van uw bedrijf, de actuele en internationale detailtrends en consumentengedrag en een goed onderbouwde visie op de toekomst, komt de formule tot zijn recht.

Formule scan
Op de winkelvloer moet alles kloppen; de juiste producten, op de juiste plaats en tegen de juiste prijs.

Winkelbeleving en uitstraling, de look & feel van een formule, zijn cruciaal.

Met de formule scan brengen wij de sterke en zwakke punten van uw formule in kaart. De formule scan is een doeltreffende methode waarmee wij in een bondige rapportage de belangrijkste formule punten beetpakken. Onze analyse van de winkels, conclusie en aanbevelingen zorgen ervoor dat u met de volgende stap van uw formule aan de slag kunt gaan.

Inkoop & Category Management
Category Management is het strategisch managen van productgroepen door samenwerking tussen retailers en leveranciers, met als doel de omzet en winst te maximaliseren door klanttevredenheid.

Category Management is en continu, lange termijn business filosofie, vaak benaderd door een reeks van korte termijn projecten en gebaseerd op nauwe samenwerking tussen retail en leverancier op basis van informatiedeling.

Inkoop:
Het opstellen van een inkoopplan.

Stap 1: analyse van uw huidige inkoopsituatie aan de hand van de ABC-analyse
Stap 2: bepaal de huidige en gewenste inkoopsituatie
Stap 3: formuleer uw inkoopdoelstellingen
Stap 4: maak het inkoopplan
Stap 5: voer het plan uit
Stap 6: boek het resultaat

Interim & Project Management
Retail Adviesbureau Nederland weet wat er speelt in de retail branche.

Wij hebben een uitgebreide ervaring op het gebied van general management, commercie, inkoop, category management, supply chain en marketing.

Onze aanpak is te typeren als resultaat management. Met interim of project managers die weten dat zij binnenkomen voor een concrete opdracht. Waar de opdrachtgever samen met de manager en Retail Adviesbureau Nederland heldere doelen, tijd en middelen voor heeft opgesteld.

Een tijdelijke manager lost problemen op, voert veranderingen door en doet dat door verbindingen te leggen tussen de mensen in de betreffende organisaties en hen te inspireren.

Daadkracht en expertise zijn belangrijke succesfactoren voor een geslaagde interim-periode. met gevoel voor de cultuur en de groeikansen van de organisatie, zet een interim manager duurzame rendementsverbeteringen in gang.

Retail & horeca acquisitie
Het succes van een winkelgebied is afhankelijk van het aanbod. Nu steeds meer gebieden te maken hebben met leegstand, is het des te belangrijker om een relevant aanbod te bieden aan de consument.

Retail Adviesbureau Nederland kent het retail en horeca landschap. Door middel van een analyse van het gebied, wordt in overleg met de opdrachtgever een positionering van het gebied bepaald. Aan de hand hiervan doet Retail Adviesbureau Nederland acquisitie om relevante retailers en horecazaken aan te trekken. Dit kan in de vorm zijn van bestaande retailers die willen uitbreiden, kansen creëren voor startende ondernemers en het aantrekken van nieuwe franchisers voor franchise organisaties.

Doelstelling van de retail & horeca acquisitie is het aantrekkelijker maken van- en relevant houden van het gebied voor de consument.

Retail inspiratieronde
Gedurende deze tour wordt u geheel meegenomen in het onderwerp naar keuze. Een retail inspiratieronde wordt dan ook volledig afgestemd op de vraag en behoefte van de klant. Enkele voorbeelden van onze tours zijn: blurring, supermarkten, out-of-home, vegan, etcetera.

De retail inspiratieronde kan worden gestart met een verdiepende, interactieve presentatie op het onderwerp. Enkele topics die hierin worden aangekaart zijn: marktbeschrijving, doelgroep, trends en concurrentie, toegespitst op het onderwerp. Na deze presentatie gaan we het “veld” in. Vooraf worden er door Retail Adviesbureau Nederland plekken geselecteerd die inspiratie bieden op het specifieke onderwerp en die tijdens de tour worden bezocht. Uiteraard wordt er gedurende de ronde achtergrond informatie m.b.t. het onderwerp gegeven.

Er kan voor worden gekozen om gedurende de tour binnen één stad meerdere locaties te bekijken of om binnen een bepaald gebied (voorbeeld de Randstad) meerdere locaties te bezoeken. Dit is afhankelijk van uw wensen.

Aan het eind van de retail inspiratieronde bent u ondergedompeld in het onderwerp en heeft u de laatste trends en concepten gezien, waardoor u weet wat er speelt in de markt en de doelgroep.

Retail trends
Retail is constant in beweging en het is zaak met de juiste trends mee te gaan om relevant te blijven.

Retail Adviesbureau Nederland staat midden in het retaillandschap en weet hierdoor haarfijn de nieuwste trends te herkennen. Niet alleen door naar retail te kijken, maar juist ook naar andere sectoren, landen en continenten. Wij kunnen u hierdoor aangeven wat in de komende jaren relevant gaat zijn binnen uw branche, zodat u voorbereid bent op de toekomst en de juiste koers bevaart met uw organisatie.

Strategie & Positionering
Positionering: een relevante belofte waarmaken.

Retail Adviesbureau Nederland begeleidt retail ondernemingen bij het bepalen van de juiste strategie en positionering.

De belangrijkste functies van een strategie zijn:
– Beschrijving van de merkpersoonlijkheid van het bedrijf
– Creëren van onderscheid ten opzichte van de concurrentie
– Kader voor planning en dagelijks handelen passend binnen de lange termijn doelstellingen
– Motivatie; niet alleen weten wat we moeten doen maar ook waarom, zorgt voor gemotiveerde medewerkers die samenwerken aan het gezamenlijke doel

Vestigingsplaatsonderzoek
Een vestigingsplaatsonderzoek geeft u inzicht in het (toekomstige) potentieel en succes van een locatie voor uw organisatie. Gedurende een vestigingsplaatsonderzoek maken wij gebruik van de volgende 3 methoden:

Witte vlekkenplan:
Retailers zoeken continu naar geschikte locaties voor uitbreiding en netwerkverdichting. Het witte lekenplan kan u hierbij helpen. Wij geven aan wat potentiëlle uitbreidingslocaties zijn voor uw formule aan de hand van uw specifieke formule kenmerken en locatie eisen.

Vestigingsplaatsonderzoek:
Vestigingsplaatsonderzoek inclusief omzetpotentie voor nieuwe locaties of relocaties. Bij een vestigingsplaatsonderzoek baseren we ons zowel op deskresearch als op locatie- en concurrentie-analyse ter plaatse door een ervaren ex-retailers.

Quick scan:
Een bondige en snelle analyse inclusief omzetpotentie van het verzorgingsgebied inclusief de aanwezigheid van de concurrentie op basis van deskresearch.